пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси - hrcp.bg

Resources

Цвети Александрова: Успехът идва, когато правиш нещо с желание. Кой стои зад услугите ни пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси.

Тя е здраво стъпила на земята, и ръководи услугите по пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси. Още един супергерой в dream team-a на HRCP.

Тя притежава доста сериозен опит в областта на пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси, притежава и поглед върху цялата картина на процесите в една компания. Казва, че цифрите никога не лъжат, и затова ги харесва. Огромната отговорност, купищата задачи, казуси и крайни срокове не я плашат, напротив – те са гориво в нейния двигател. Срещаме ви с Цветана Александрова, главно действащо лице в HRCP Services (Payroll и HR Admin услуги).

Цвети, от колко години работиш и се развиваш в сферата на човешките ресурси?

В края на февруари тази година станаха точно 20 години, звучи малко плашещо. 

Кога срещна по пътя си Йоана и Златина? Партньори сте. На какво те учи това партньорство?

За пръв път професионалните ни пътища се срещнаха преди 10 години. Всяко партньорство, независимо дали бизнес или лично, учи на търпение, но на мен това партньорство ми дава сигурност, чувството, че сме заедно и че винаги има на кого да разчиташ.

Пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси. Накратко, с това се занимаваш в HRCP Services, но би ли разказала в детайли? Върху кои конкретни услуги и добри практики е фокусът?

Ако започна да разказвам в детайли, интервюто ще стане дълго и скучно. За някои хора тази част от HR-а е доста досадна, голяма бумащина, затова често пъти я оставят „за после“. Други изпитват страх от цифри, а скоро ми се случи да ме питат „Как може да носиш толкова голяма отговорност и да калкулираш и плащаш заплати на толкова хора?“.

За мен това е доста интересна и непрекъснато променяща се област. Това е свързващото звено между HR-а и счетоводството.

Накратко, моята дейност обхваща процеса „от наемане до прекратяване“ („from hire to retire“). Изготвяне на всички необходими документи по назначаване или прекратяване на едно трудово или извънтрудово правоотношение, калкулиране на възнагражденията, комуникация с държавни институции, изготвяне на различни справки и файлове във връзка с рипортинга към клиента.

Какви са казусите?

Казусите са постоянни, особено като се работи с хора и става въпрос за личните финанси. Услугите, върху които сме се фокусирали, са пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси. Това включва цялостно административно обслужване на клиента, включително посещения на място, подписване на договори с новопостъпващи служители, оформяне на документите и присъствие при самото прекратяване на трудовия договор. Документално обслужване и водене на архиви и трудовите досиета, както и разработване съвместно с клиента на цялата необходима документация по повод вътрешните правилници и процедури.

Относно пейрол (изчисляване на възнагражденията), нещата са доста разнообразни, в зависимост от приетите вътрешни процедури и пакети за възнаграждения и допълнителни придобивки, начина на изчисляване и отчитане на работното време. Разбира се, всичко това съобразено с изискванията на законодателството.

Ще споделиш ли кое е най-голямото предизвикателство за специалист като теб в днешния динамично променящ се свят, по отношение на пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси.?

Според мен COVID-19 ни накара страшно бързо да се научим и адаптираме към промените. Малко или много свикнахме, че промените не са страшни, че сме били готови за тях, но ни е липсвал кураж. Хората станаха доста мобилни, може да се работи отвсякъде по света. Трябва законодателството да е доста по-гъвкаво в това отношение – както трудовото, така и данъчното. Все още има ограничения и административни процедури, които водят до забавяне и отказ на служители или работодатели „да се занимават“. Много неща са направени в тази насока, но има още накъде да се работи, за да се намали административната тежест за работодателите в областта на пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси.

Другото е електронното управление и дигитализация на администрацията на човешките ресурси, не говоря само за услугите към държавните институции, но и все повече работодатели се обръщат към електронни досиета, подписване на документи и договори от разстояние с електронен подпис. Но това го приемам не точно като предизвикателство, а като нещо вълнуващо, което е крайно време да се случи и да се разраства. Друга моя мечта е отпадане на трудовите книжки. Тези документи са абсолютно безсмислени и архаични, създават главоболия както на служителите, така и на работодателите. Немалко пъти съм чувала израза „Ами аз не зная къде ми е трудовата книжка, какво да правя сега?“. А процедурата за издаване на дубликат е доста дълга. Цялата информация, която се попълва в трудовите книжки, вече съществува в НАП, т.е. въпрос на време и политическа воля е този документ да остане спомен от миналото.

От какво ще е белязана настоящата 2023 г.?

За мен новата, както и старата година е белязана от… неизвестност. Миналата година се приемаха промени в средата на годината, дори със задна дата. Това е неприятно, особено за хора, работещи в сферата, хора, за които е важно нещата да са подредени и да се знае какво предстои. Ние работим с цифри, крайни срокове, държавна администрация и най-важното с хора, трябва да има сигурност и стабилност. Да се знае какво предстои за годината, а не да чакаме кой какво ще измисли по средата на годината и да захвърлим всичко, за да адаптираме документация, софтуер и други спрямо новите изисквания.

Какъв е твоят личен подход при разрешаването на казуси в пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси? Разкажи ни за последния по-сложен казус, който ти се е наложило да разрешиш?

Казусите в моята област са постоянни, всеки човек е различен казус. За всеки казус трябва да се чете законодателството, практиката и да имаш пресен опит. В интерес на истината казусите ги разрешават нашите клиенти. Ние може само да ги посъветваме какви са законовите рамки и изискванията и какво могат да направят в тези рамки, как решението им би могло да се отрази на тяхната работодателска марка, какво бихме ги посъветвали от гледна точка грижа за техните служители, но решението е на клиента. Последният казус за мен не беше казус реално, но клиентът беше много благодарен. Става въпрос за украинска гражданка, на която изтича статутът „Закрила“. Тя бе притеснена и ги посъветвах какво да направят, за да й бъде удължен. За жалост войната в Украйна все още продължава.

Има ли разлика в нуждите и изискванията на служителите в зависимост от поколението, към което принадлежат?

О да, определено. Няма как да сме еднакви, живели сме и сме расли в различно време, тогава приоритетите са били различни, възможностите са били различни, затова и изискванията са различни. Но в крайна сметка желанието и отношението към всичко, към живота, работата, дали си педантичен или разсеян, амбициозен или предпочиташ спокойствието на рутината, това остава същото. Винаги е имало различни хора, работодателят е този, който може да ги постави в правилната роля, за да измъкне максималния им потенциал.

Кога един служител се чувства сигурен в своя работодател?

Когато е финансово спокоен, документите му са изрядни, т.е. има една рутина и предвидимост от административна гледна точка. Когато е подкрепян от работодателя си. Когато прави това, което му харесва. Когато се чувства добре в екипа.

Каква е твоята мерна единица за успех, удовлетворение и мотивация?

Като един виден специалист по пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси,  бих казала парите :), понеже харесвам цифрите, те никога не лъжат. А и немалко пъти нещата в крайна сметка са опирали до пари, колкото и прозаично да звучи. Честно казано, смятам, че успехът идва, когато правиш нещо с желание, когато в края на деня затваряш компютъра и си казваш „Днес свърших добра работа!“Когато имаш време за себе си, за семейството, за почивка. Когато обаче не е така и всичко ти идва до гуша, когато сутрин отваряш очи със свитото чувство още колко неща имаш да направиш и кой ще ти звънне да ти иска нещо спешно и когато личното ти време се ограничи само във времето за сън, тогава е време да промениш нещо, да спреш!

Какво е бъдещето на HR? Какви тенденции наблюдаваш ти самата на база непосредствения си ежедневен опит?

Както вече споменах по-горе, това е дигитализацията на цялостното HR административно обслужване – процесите, свързани с пейрол (изчисляване на възнагражденията) и администрация на човешките ресурси. Нямам търпение това да стане по-бързо.