AI и бизнес лидерство – технологични предизвикателства и човешки фактор

Resources

AI и бизнес лидерство – промени, притеснения, тенденции

AI и бизнес лидерство – промени, притеснения, тенденции

 

Възходът на изкуствения интелект (AI) и машинното обучение коренно промени нашето работно място. Все повече AI се използва за автоматизиране на рутинни задачи, оптимизиране на ресурси и процеси, взаимодействие с клиенти и персонал. Тази нова технология не само променя начина, по който работим, но и изисква от нас да направим равносметка като бизнес лидери.

AI е добър в изпълнението на определени задачи, които са повтарящи се и рутинни, както и на задачи, които изискват интегриране и обработка на огромни количества данни. За да останат бизнес лидерите релевантни, е добре да се запитат: Как можем да използваме AI, за да трансформираме нашите организации правилно, и каква роля играят лидерите в насочването на въздействието на AI?

Изкуствен интелект анализира работните процеси в реално време

Откриване и идентифициране на модели

Чрез анализиране на данните за обучението и представянето на служителите от системите за човешки ресурси и платформите за обучение, AI може да се използва за откриване на модели в начина, по който хората учат, поддържат своята ефективност (напр. докато имат проблеми при взаимодействие с клиенти), как навигират в съдържанието (напр. линейно или като прескачат) и в кои времеви интервали има голям трафик (напр. понеделник сутрин, защото са по-малко натоварени). Взети заедно, тези модели разказват история и ни насочват. За да добавят този разказ/история към данните, лидерите трябва да знаят как да четат тези данни и как да ги използват. По-важното е, че трябва да сме наясно на какви въпроси се опитваме да отговорим или какви проблеми се опитваме да разрешим.

Правене на прогнози

Тъй като AI се използва за улавяне на модели в набора от данни, следващата логична стъпка е да се приложи този анализ и да се направят прогнози за набор от сценарии на работното място. Например инструментите за подбор на кандидати с AI могат да открият връзки между предишния трудов опит на кандидатите, личностните качества, интересите и колко потенциално успешен е даден кандидат за работата, за която е кандидатствал. AI дава заявка за намаляване на несъзнателните пристрастия чрез игнориране на информация като възраст, пол и раса, но съществуващите данни може вече да имат вградени пристрастия, независимо дали съзнателни или несъзнателни, и използването на AI система неволно да засили пристрастията, които вече съществуват в организациите. Трябва да отправим към доставчиците на AI подробни въпроси относно практиките за защита и за откриване на отклонения и как да одитираме системите във времето.

Подпомагане вземането на решения

Тъй като се събират повече данни, AI може да се научи да подобрява своите прогнози и да предоставя препоръки за последващия курс на действие. Например вътрешните чатботове се използват за взаимодействие със служители за сесии за обучение и менторство. Когато се натъкнете на взаимодействие, което се нуждае от ескалиране или по-нюансирани дискусии, някои чатботове могат автоматично да улеснят анонимен разговор между ментор и служител. Въпреки че изкуственият интелект може потенциално да подобри процесите на вземане на решения, е добре да не се осланяваме на него – важно е да се действа в посока защита на поверителността на служителите и клиентите, както и да се маркират някои етични проблеми. Информираните от AI решения, взети неправилно и без човешка намеса, могат да навредят на хората и да провокират недоверие.

ChatGPT и Google в надпревара за доминация в AI сферата

Google срещу ChatGPT

През ноември светът се запозна с ChatGPT – широкомащабен езиков модел, разработен от OpenAI, която е сред водещите организации за изследване на изкуствения интелект. GPT (Generative Pretrained Transformer) означава „генеративен предварително обучен трансформатор“, а ChatGPT е един от най-напредналите езикови модели в света, стъпвайки върху огромно количество данни. Моделът има над 175 милиарда параметъра, което го прави един от най-големите модели за машинно обучение, създавани някога. Една от най-забележителните му характеристики е способността да генерира текст, който е почти неразличим от текст, написан от човек. Това доведе до използването му в различни приложения като чатботове, лични асистенти и др.

Изникна междувременно въпросът Chat GPT или Google? Въпреки впечатляващите си възможности ChatGPT има сериозни ограничения. AI все още се учи и в момента има достъп до данни до 2021 г. Освен това подобно на всички модели за машинно обучение, той е толкова добър, колкото и данните, върху които е обучен, и понякога може да генерира предубедени или неточни отговори, ако срещне текст, който не е добре представен в неговите данни за обучение.

Google BERT, MUM и Bard като AI инструменти в естествената езикова обработка

Една от основните области, в които Google фокусира усилията си, е NLP (Natural Language Processing), което е способността на машините да разбират и генерират човешки език. Google разработва NLP технологии от много години – продукти като Google Translate, Google Assistant и Google Search разчитат до голяма степен на тези технологии. В последните години компанията развива и подобрява свои собствени NLP модели – BERT и MUM са такива модели, съответно от 2018 г. и 2021 г.

Bard на Google е експериментална услуга, подобна на ChatGPT. Първоначалното издание на Bard ще бъде олекотена версия, така че да използва по-малко компютърна мощност и мащаб за повече потребители, както и да позволи повече обратна връзка. ChatGPT със сигурност има преднина в общественото пространство, въпросът е дали ще успее да запази инерцията си. Като титан в технологичната индустрия, Google има средствата да се конкурира в тази област. Надпреварата във въоръжаването с AI бързо набира скорост и технологиите, които ще се появят в резултат на това, ще имат огромно въздействие върху човечеството.

Кои са човешките качества и умения, необходими на бизнес лидерите през тази нова ера на AI и ChatGPT?

Състрадание.

Състраданието е равно на емпатия и е способността да разбираме чувствата – нашите собствени и тези на другите. Хората с емпатия са по-важни от всякога. Тъй като машините поемат повтаряща се работа, лидерите, на които им липсва състрадание/съпричастност, може да пропуснат признаците на въздействието на AI върху техните служители 🔗източник  . Състраданието означава, че гледаме под повърхността на човешкото поведение и се стремим да намерим начини да подкрепим хората и да им предоставим ресурси. Състраданието изгражда доверие, ангажираност и положителна работна култура.

Съвременен лидер с емоционална интелигентност в дигиталната ера Кои са човешките качества и умения, необходими на бизнес лидерите през тази нова ера на AI и ChatGPT?

Гъвкавост.

Да бъдеш отворен за нови идеи, гъвкав в подхода и желание да се адаптираш към новите технологии. Лидерите се нуждаят от гъвкавост, за да изпреварват промените и сътресенията, създавани от бързо променящите се технологии. Те трябва да могат да се адаптират към променящите се пазарни условия, нуждите на клиентите и развиващия се пазар на труда. Лидерската гъвкавост включва непрестанно учене и поддържане на най-добрите лидерски практики.

Комуникация.

Комуникацията е от решаващо значение винаги, но в бързо променящата се ера на AI е особено важна. Всеки лидер и екип се нуждае от комуникация, която включва разбиране на различните личности. Съзнателната комуникация означава да имате множество перспективи. Днешният лидер трябва да може да предава сложна информация с прости, приложими стъпки. Съзнателният комуникатор е вдъхновяващ. AI може да се погрижи за рутинните задачи, но не може да замени креативността и иновациите на хората.

Емоционална интелигентност.

Емоционалната интелигентност (EQ) е способността да разбираш и управляваш емоциите си и да можеш да реагираш осъзнато на емоциите на другите. Емоционалната интелигентност е по-важна от всякога, за да помогне на лидерите да останат спокойни под натиск и да вземат рационални решения. EQ помага на лидерите да бъдат по-устойчиви и проактивни.

Устойчивост.

Устойчивите лидери са в състояние да преодоляват предизвикателствата и да въвеждат иновации със скоростта на промяната. Способността да се възстановяваш след неуспех е жизненоважно човешко умение във все по-динамичните времена. Устойчивият лидер гледа на всички предизвикателства като на възможност за учене и адаптиране. Устойчивите лидери са в състояние да управляват добре стреса, да останат фокусирани и да вдъхновяват екипите. Устойчивите лидери виждат, че докато AI заема своето място, те могат да изберат да се съсредоточат върху ориентирано към човека бъдеще.

AI е добър в много задачи, но неговите приложения трябва да работят в тандем с човешкия интелект и опит. За да сме лидери в ерата на дигиталната трансформация, ние трябва да поемем водещата роля и да се запознаем с технологията, да разберем нейните възможности и ограничения и винаги да поставяме под въпрос целта, на която технологията служи, и на каква цена се случва всичко.