Shine bright like a diamond… и започнете от профила си в LinkedIn

Защо LinkedIn? Професионалната социална мрежа предлага множество полезни ресурси, като на първо място предоставя информация. Представете си огромно табло с обяви, вашата бляскава визитна картичка и рекламен спот в едно или набор от инструменти, с чиято помощ можете да бъдете забелязани. Рикрутъри, работодатели, мениджъри, партньори, колеги, клиенти – всички са там и някой от тях търси точно това, което вие предлагате.

Профилът ви в LinkedIn е много повече от справка къде сте учили и какво сте работили. Той е вашето лице пред света на бизнеса. И билет към безброй потенциални и реални възможности.

Ключът е в подробния профил

  •          Заглавие (headline) и резюме (summary)

Те са вашият първи коз, с който да направите впечатление. Заглавието ви дава професионална идентичност и може да покаже акценти от вашия профил, скрити далеч от потребителите, които не са свързани с вас. Резюмето ще разкрие по-цялостно вашата личност, което може да допълни автобиографията ви (CV), ако рикрутърът/работодателят трябва да прегледа вашия профил. Използвайте ключови думи в заглавието, резюмето и в целия си профил (от вашата основна дейност или професия). Те ще помогнат на профила ви да се появява по-често при търсене.

  •          Слоган

Неслучайно споменахме рекламен спот в началото. За вашия LinkedIn профил ви трябва нещо повече от резюме – трябва ви слоган. Едното е кратко представяне, а другото „продава“. Така не само ще излизате в резултатите от търсачката, но и ще се откроявате сред стотиците хиляди професионалисти.

Работещата формула е: помагам на [целевата аудитория] да [решение], за да могат [резултати]. Започнете с идентифициране на вашата целева аудитория. Съсредоточете се върху качеството за сметка на количеството, за да сте сигурни, че профилът ви резонира с вашата идеална компания или клиент. След това предоставете ясно решение, с което читателят може да се идентифицира. Ако всяко решение, което предлагате, бива изградено индивидуално за клиента, не забравяйте да споменете и това. Завършете с резултати, които показват как бихте предоставили стойност – или защо изпълнителният директор трябва да бъде заинтригуван.

  •          Дела, а не думи

Ключовите думи са важни, но също така има и думи, които е добре да избягвате. Те са най-популярни и съответно вече не са ефективни – ще звучите като всички останали. Как да избегнете motivated, passionate, driven, creative, responsible, strategic, expert и с какво да ги замените? Водете се от принципа „Не казвай, а показвай!“ – тоест създайте и предложете свое портфолио.

Вместо да пишете, че сте motivated, passionate, driven, помолете за препоръки от мениджъри, колеги и клиенти; помислете за проекти, инициативи, конференции, които сте провели успешно, впишете ги в раздели Organizations, Projects, Volunteer. За да покажете, че сте creative, responsible, strategic, дайте конкретни примери за своите постижения – разказвайте истории, които говорят с цифри и резултати. Вместо да твърдите, че сте expert в нещо, качете реални примери за вашата работа. Помислете за слайдовете на презентации, които сте правили, дизайн, криейтив, статии, които сте писали, прессъобщения за бизнеса ви, за инициативи и проекти, материали за кампании, в които сте играли роля. Полирайте профила си с реални свои постижения.

Снимката

Според LinkedIn вероятността да бъде прегледан профил със снимка в сравнение с такъв без е 14 пъти по-голяма. Със сигурност искате да направите добро първо впечатление на всеки, ето защо се погрижете за правилната снимка. Ползвайте професионално изглеждаща, по възможност портретна снимка. Важни детайли са дрехите, фонът, осветлението. Наличието на висококачествена актуална снимка на профила ви, която по подходящ начин илюстрира вашата роля в бранша ви, е залог за успех. Истината е, че можете да я направите и сами (ако не разполагате с професионален фотограф), дори като селфи, но не забравяйте, че това не е селфито, което бихте качили в Instagram.

Фонът

Това е нещо като корицата ви във Facebook. Тази функция не е никак излишна в LinkedIn, защото ви позволява да проявите креативност и да подчертаете своя бранд – дори и да нямате такъв, все пак това сте вие, откроете се със своя собствена идентичност. Можете да избирате измежду достатъчен брой безплатни професионални възможности, но можете да бъдете и по-изобретателни. Помислете какво хората моментално свързват с това, което правите – IT специалист, консултант човешки ресурси, проджект мениджър – каква визия би кореспондирала със сферата, длъжността, позицията, ежедневните предизвикателства, които работата ви отправя?

Утвърдените умения (Endorsements)

Не подминавайте този раздел, когато създавате/оптимизирате LinkedIn профила си. Целта ви тук е да бъдете по-лесни за търсене (ползвайте ключови думи) и да затвърдите историята, която разказвате за това кой сте и какво можете да правите. Изтрийте всякакви безсмислени умения (например не трябва да изброявате Facebook, освен ако не сте обучени в социалните медии и не управлявате професионални страници). Добавете умения, които са ключови за някого във вашия бранш и роля. Пренаредете списъка, така че най-важните ви умения да са най-отгоре. Тези ваши умения могат да бъдат потвърдени от ваши професионални контакти.

Препоръките (Recommendations)

Вече ги споменахме, сега ще им отделим малко повече време. Когато сте искали да направите резервация в ресторант или хотел например, сте чели отзиви за тях в Интернет, нали? И сте се доверявали на тези места, за които положителните отзиви са били най-много. Не се притеснявайте да поискате препоръки от настоящите или бившите си колеги, мениджъри, клиенти и партньори. Препоръките са още един чудесен начин да откроите своя профил в LinkedIn. Те могат да покажат на мениджъра или HR специалиста какъв служител сте и какви са вашите силни страни. Добре е да имате минимум по една препоръка за всяка роля, която сте изброили.

Комуникация и свързване

  •          Мрежа

Профил без контакти или с пет на брой контакта не изглежда добре. Изградете мрежата си, като включите в нея хора, с които се свързвате на ниво професия и образование, на база общи интереси, проекти, бизнес. Заложете на персонализирани съобщения – така показвате отношение, вместо човекът да получи просто поредната покана за LinkedIn. Поддържайте професионалния тон. Да са правилни контактите, е по-важно от броя им. В идеалния случай искате такива, които са подходящи за вашата дейност, които потенциално могат да ви отведат до възможност за работа и бизнес или да предоставят някаква добавена стойност за вашето развитие.

  •          Групи

Групите в LinkedIn са място, където членовете могат да споделят и участват в професионална обстановка от конкретна индустрия или област на интереси. Активното участие в тези групи ще доведе до създаването на нови контакти, а оттам – и на нови възможности.

  •         Фирмени профили

Фирмените профили на LinkedIn са добър начин да намерите повече информация за компаниите, към които проявявате интерес. Ще можете да видите дали имате някакви контакти в съответната организация. Ще следите за нови публикувани работни места, свързани компании, фирмена статистика.

Как ще достигат до вас

Направете профила си публичен. Уверете се, че вашият имейл, телефонен номер (ако прецените), уебсайт и други професионални платформи са посочени в LinkedIn профила ви. Персонализирайте URL адреса (Settings > Edit Public Profile > Customize Your Public Profile URL), като зададете имената си. Ако са заети, добавете долно тире между името и фамилията или презимето си. Включете LinkedIn URL адреса в автобиографията си (CV). Така дори и когато кандидатствате за работа извън LinkedIn, ще предоставяте на работодателя/HR агенцията препратка към LinkedIn профила си, където има възможност за по-детайлно разгръщане на информацията и илюстративните материали. 

Сега си пуснете песента на Риана, с която започнахме, и се захващайте с професионалния си профил. Уверяваме ви, че резултатите от вашия труд, находчивост и инвестирано време няма да закъснеят. Дори и не подозирате колко потенциални и реални възможности се крият в LinkedIn.

Снимки: pexels.com