5 доказателства, че COVID пандемията може да добави стойност за бизнеса

Очаквате неочакваното и реагирате от днес за вчера

COVID-19 едва ли е фигурирал в графата с форсмажорни обстоятелства, но 2020 г. дойде, за да промени всичко. Всяка компания обикновено разполага с план за действие при извънредни ситуации, със сигурност обаче никой не беше предвидил пандемия. Останахме си вкъщи, целият свят буквално спря и затвори през март, предстои да видим дали зимата ще повтори развоя на събитията от пролетта. Ежедневието и начинът ни на живот бяха сериозно засегнати, което няма как да не се отрази и върху работното място, организационния и производствен процес, пазара на труда, човешките ресурси.

За да оцелеят, на много компании им се наложи светкавично да осъществят организационно преструктуриране, да трансформират операциите си на ежедневна база, маркетинга си. Някои успяха да реагират наистина бързо и адекватно, което им помогна да се адаптират към новата среда и условия и да продължат не само да съществуват, но и да запазят и дори да увеличат печалбите си. От друга страна, за редица организации промяната освети пропуските и слабостите в техния бизнес, помогна им да идентифицират съществуващи грешки, за да ги коригират в дългосрочен план.

Вие сте на „ти“ с модерните технологии и приветствате иновациите

Вирусът изведе на преден план огромното значение на технологиите, тъй като, за да могат да функционират, компаниите трябваше да разчитат до голяма степен (или изцяло) на тях. Пандемията ускори приемането на уеб базирани инструменти и приложения за комуникация, сътрудничество, продуктивност. Немалко организации интегрираха технологии, с които са разполагали и преди, но по някаква причина са игнорирали, други се пренастроиха към изцяло нови модели.

Кризата, предизвикана от COVID-19, зададе различна парадигма – от допълнение или опция по желание за бизнеса дигитализацията се превърна в необходимост. Платформите за онлайн комуникация са неизменна и значима част от т.нар. ново нормално. Тенденцията ще се запази и след пандемията, обхващайки както неформалното, така и бизнес общуването. Затова запознаването със и отвореността към технологичните иновации е нещо, върху което все повече мениджъри се фокусират.

Photo by Chris Montgomery on Unsplash

Доставяте услуги и продукти в много формати и чрез различни канали

Ако обученията са основната ви дейност, то със сигурност още преди няколко месеца сте въвели и усъвършенствали техния онлайн формат. И ако доскоро онлайн обученията са формирали например една четвърт (25%) от общия брой обучения, които сте провеждали, то сега обемът им е значително по-голям (90%-100%). Този метод на работа ще се развива и прилага активно и след края на пандемията. Още повече че той предполага и позволява неограничена аудитория.

Световни брандове стартираха производства в отговор на новата ситуация, но не с цел печалба. Например конгломератът LVMH, който стои зад десетки луксозни марки като Dior, Givenchy, Louis Vuitton и др., през март произвеждаше дезинфектанти във фабриките си за парфюми. И въпреки че не ги продаваше, а ги даряваше безплатно на болниците, LVMH спечели нещо много важно – доверие и лоялност от страна на потребителите за пореден път. Той показа солидарност, а днес това е сред най-добрите форми на реклама.

Множество малки и средни бизнеси също успяха да намерят път. Имаше ресторанти, които се трансформираха в магазини – когато преди няколко месеца бяха затворени, те започнаха да доставят храна за вкъщи и така се спасиха от фалит. Брандове със затворени физически магазини (в големите търговски центрове) продължиха да продават, дори регистрираха значителен ръст в печалбите, защото се преориентираха към онлайн продажбите и преобразиха маркетинга си.

Управлявате финансите си грамотно и не спирате да растете

Пострадаха бизнеси, които са функционирали „месец за месец“. Други, управлявали финансите си така, че да разполагат с излишък, покриха загубите си за няколко месеца и ще имат възможност да го направят отновоа, ако се наложи. Финансовият буфер служи като фонд за спешни случаи, когато приходите драстично намалеят. Това позволява на компаниите да не стигат до принудително освобождане на служители или до радикални промени при изготвянето на заплатите.

Ако сте собственик на няколко малки бизнеса (например фирма за интериорен дизайн, малка криейтив агенция и фотостудио), не развивайте единия за сметка на останалите. Когато един вид бизнес бъде засегнат, другите биха могли да компенсират. Разнообразното бизнес портфолио е ключово, за да сте уверени, че можете да се задържите на повърхността.

Ако управлявате среден или голям бизнес, се стремете винаги към растеж. Чрез разширяване не само печелите пазарен дял, но и можете да противодействате на риска, ако има спад на пазара. В случай че миналата година сте отбелязали 50% ръст, а тази година заради пандемията сте с 50% спад, се връщате само с крачка назад. Бизнес, който е бил в застой, при същите условия е много по-вероятно да загине.

Photo by Aleks Marinkovic on Unsplash

Знаете, че хората са основният ви коз

С пандемията се появи изискването мениджърите и служителите да се адаптират към работата от разстояние, да се запознаят със и да започнат да прилагат нови технологии, да намерят ефективни начини да подкрепят потребителите и самите служители. Промени се цялостното разбиране и начин на работа и живот. Това формира способност у компаниите да преоткрият себе си на фирмено ниво, за да бъдат по-конкурентни и устойчиви.

Организациите научиха ценни уроци по управление, замествайки традиционните процедури и концепции. Дистанционната работа повече от всякога им помага да преосмислят своите стратегии и за подбор на персонал. На практика се разкри огромна възможност пред бизнеса, свързана с откриването и привличането на професионалисти.

Живеете в България и работите за фирма, базирана в САЩ. Или сте CEO на българска компания, чиито служители са от различни кътчета на света, защото HR консултантът е представил най-добрите кадри, които е открил, без географски ограничения. Работата от разстояние и гъвкавото работно време като тенденция ще установи по-приобщаваща политика за подбор на служители и наемане на професионалисти от различни страни и региони. А това със сигурност ще продължи и след пандемията.

*Cover Photo by Austin Distel on Unsplash