Защо и как да се откажем от мултитаскинга

Мултитаскингът, накратко, се изразява в работа върху две или повече задачи едновременно с постоянно превключване между тях.

Въпреки че мултитаскингът изглежда като чудесен начин да свършим много неща наведнъж, изследванията показват, че мозъкът ни не е толкова добър в справянето с множество задачи. Всъщност някои изследвания сочат, че мултитаскингът може да попречи на продуктивността, като понижи способността ни да разбираме, да се фокусираме и цялостната ни ефективност.

Какво се случва с мозъка ни по време на мултитаскинг

Когато се заемем със задача, се активират няколко мозъчни мрежи, отговарящи за вниманието и когнитивния контрол. Това са фронтопариеталната контролна мрежа, дорзалната мрежа за внимание и вентралната мрежа за внимание.

Опитите за мултитаскинг могат да създадат смущения между тези мрежи и това да доведе до по-бавна обработка, както и до грешки. Това обяснява Кевин Пол Мадоре, невролог от Станфордския университет.

„Един от начините, по които можем да изследваме ефектите от мултитаскинга върху поведението и изискванията, които той поставя към съответните мозъчни мрежи, е като анализираме разходите за превключване на задачи.“

Под „разходи за превключване на задачи“ се има предвид загубата на прецизност или скорост, която възниква, когато превключваме между две или повече задачи. Твърде много мултитаскинг може да попречи както на работната памет (способността ни да задържаме и използваме информация в ума), така и на дългосрочната памет (способността ни да извличаме информация).

Вършенето на няколко различни неща наведнъж може да наруши когнитивните способности дори за хора, които често изпълняват няколко задачи едновременно. Възможно е хроничният мултитаскинг да променя мозъка с течение на времето, което да доведе до повече разсеяност и проблеми с фокуса.



Мултитаскинг vs. продуктивност

Мултитаскингът оказва сериозно влияние върху продуктивността. Мозъкът ни няма способността да изпълнява множество задачи едновременно. В моментите, в които мислим, че изпълняваме няколко задачи, вероятно просто превключваме бързо от задача на задача.

Фокусирането върху една задача е много по-ефективен подход поради няколко причини.

·         Мултитаскингът ни разсейва

Хората, изпълняващи много задачи едновременно, са по-разсеяни от тези, които се фокусират само върху една задача. Хората, изпълняващи много задачи, непрекъснато се пренасочват към нова задача, като се разсейват от първоначалната си задача. Някои изследвания показват, че хората, изпълняващи няколко задачи наведнъж, са по-разсеяни и може да имат проблеми с фокусирането на вниманието си дори когато не работят върху няколко задачи едновременно.

·         Мултитаскингът ни забавя

Въпреки че може да изглежда противно на общоприетото схващане, ние сме склонни да работим по-бавно и по-малко ефективно, когато изпълняваме много задачи по едно и също време. Мултитаскингът води до това, което психолозите и невролозите наричат „разходи за превключване на задачи“ – отрицателните ефекти, които идват от превключването между задачи и за които споменахме по-рано. Сблъскваме се с по-бавно работно темпо поради увеличеното когнитивно изискване, свързано с прескачането от едно нещо на друго.

Когато сме фокусирани върху една задача, която сме изпълнявали преди, можем да работим на „автопилот“, което освобождава когнитивни ресурси. Превключването заобикаля този процес и в резултат на това сме склонни да работим по-бавно.

·         Мултитаскингът влошава изпълнителната ни функция

Мултитаскингът се управлява от изпълнителни функции в мозъка. Те контролират и управляват когнитивните процеси и определят как, кога и в какъв ред се изпълняват определени задачи. Има два етапа на процеса на изпълнителен контрол: промяна на целта (решение да направим едно нещо вместо друго) и активиране на правило (прехвърляне от правилата за предишната задача към правилата за новата задача). Преминаването през тези етапи може да добави само няколко десети от секундата, но когато превключваме многократно, има натрупване. В резултат може да допускаме и грешки в работата си.


Как да се откажем от мултитаскинга?

  •        Ограничете броя на нещата, с които жонглирате във всеки момент, само до една задача. Ако трябва да работите върху няколко неща наведнъж, опитайте се да комбинирате нещо „автоматично“ с нещо, което изисква повече концентрация.
  •        Използвайте „правилото за 20-те минути“. Вместо постоянно да превключвате между задачите, опитайте се да посветите цялото си внимание на една задача за 20 минути, преди да преминете към другата.
  •        Групирайте задачите си. Ако ви е трудно да устоите на желанието да проверите имейла си или да се заемете с друга разсейваща задача, насрочете определено време през деня, за да се заемете с нея. Като групирате подобни задачи заедно и определяте време за тях, можете да освободите ума си да се съсредоточи върху нещо друго.
  •        Ограничете разсейването. Това може да означава да потърсите по-тихо място за работа, да изключите известията на телефона си и т.н.
  •      Практикувайте mindfulness. Добавянето на mindfulness към ежедневната ви рутина може да ви помогне да забележите моментите, когато изпълнявате няколко задачи едновременно. Мindfulness може също да подобри способността ви да се фокусирате.


 Източник на снимките: depositphotos