Изследване на Deloitte установява, че има четири типа служители
във всяка компания. Въпреки че можем да притежаваме черти на повече от един тип,
обикновено всеки от нас попада в един от четирите типа: пионери, лидери,
интегратори и пазители.
Няма рецепта за
смекчаване на конфликтите и за извличане на оптималния потенциал от
служителите, но разбирането на техните нужди, стил на работа и предпочитан стил
на общуване е първата стъпка. Проучването показва, че на мениджърско ниво
преобладават пионерите и лидерите, но е важно да се отбележи, че ефективното управление
включва промяна на вашия стил, за да управлявате всеки служител според неговия стил
и тип или според ситуацията.
Организациите,
които отключват пълния потенциал на четирите типа служители, разполагат с
всичко необходимо за постигане на успех.
Пионери
Проучването характеризира пионерите като тези, които „ценят възможностите и предизвикват енергията и въображението в своите екипи. Те вярват, че рисковете си струват и че е добре да се доверяваш на инстинкта си. Техният фокус е голямата картина. Те са привлечени от смели нови идеи и творчески подходи.“
Характерно за
пионерите е, че са дружелюбни, спонтанни, адаптивни. Те имат поглед и фокус
върху голямата картина. Не се страхуват да поемат рискове, дори ги търсят,
защото знаят, че там се крият иновациите. Умеят да си представят неща, които не
са само в полето на въображението, а съвсем реални възможности.
Този тип хора,
които действат, за да получат, са откровени за това, което предстои – което
според тях е най-доброто. Ентусиазирани са, обичат брейнсторминга и прокарването
на нови идеи. Адаптивни са, но намират правилата и структурата за отблъскващи.
Позволете на този
тип служител да стимулира идеи и иновации, но внимавайте да не задуши
по-интровертните служители. Свържете го с неговите противоположни типове (пазители
или интегратори), за да могат да се научат да работят един с друг и да
балансират чертите на другия. С течение на времето те могат да намерят общ
език.
Лидери
Това са хора,
които „оценяват предизвикателството и генерират инерция. Постигането на
резултати и победите са най-важни. Тези служители са склонни да гледат на
проблемите през черно-беля призма и да се справят с тях директно, въоръжени с
логика и данни.“
Най-характерно за
тях е, че са фокусирани, логични, дълбоко любопитни. Имат конкурентен дух,
гонят количеството, понякога и експериментират.
Водени от
действието и решаването на проблеми, те се фокусират върху победата и
директността в общуването си с другите. Борят се с нерешителността и липсата на
фокус у колегите си. Не харесват и се разочароват от разговори и всякакви разсейвания, които им пречат да си вършат работата.
Противоположности на лидерите са интеграторите и пазителите. Тъй като лидерите и пионерите могат да бъдат по-доминиращи личности, внимавайте идеите на другите да не бъдат пренебрегнати в дискусии и брейнсторминги.